Brazil: “TAM Death Flight Was a Cattle Car!”

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CPI diz que autorização de Airbus da TAM previa menos passageiros: The aircraft that crashed at Congonhas Airport in São Paulo on July 17, was rated to seat 162 passengers. It had 174 passenger and 11 crew seats, and carried 181 passengers and 6 crew on the fatal flight.

Why was that? The congressional committee looking into the air travel sector will take testimony on that point. The Estado de S. Paulo reports.

The story, given prominent play on the newspaper’s Web site, is one of those typical one-source handings of the megaphone to a specific politician — a “he says, he says” story rather than the minimially acceptable “he says, she says” — that tends to make you think the whole point of the exercise is for some politician to make a prominent appearance looking diligent on behalf of the vigilante consumer with a display of hysterical virginity based on a factoid.

A diferença entre o número máximo de assentos autorizado para os aviões que fazem o vôo 3054 da TAM e a quantidade de passageiros do A320 que se acidentou no dia 17 de julho, matando 199 pessoas, começou a ser investigada ontem pela CPI do Apagão Aéreo da Câmara. A autorização da Agência Nacional de Aviação Civil (Anac) para o vôo 3054, um documento chamado Horário de Transporte (Hotran), previa, no ano passado, que o trajeto entre o aeroporto de Porto Alegre e o de Congonhas seria feito em aviões Airbus A 320 com 162 assentos de passageiros. No entanto, o avião acidentado tinha 174 poltronas de passageiros, além de 11 lugares para a tripulação, que foram usados por pilotos, aeromoças e também por funcionários da companhia aérea que estavam no vôo. Com 2 crianças de colo, somando 181 passageiros e 6 tripulantes.

… The authorization from [the Brazilian FAA, ANAC] for Flight 3054, a document known as the Transport Schedule [the “Hotrans,” in PT-Br], provided last year that flights between Porto Alegre and Congonhas would use Airbus 320s equipped with 162 passenger seats. But the plane that crashed had 174 passenger seats …

Documentos recolhidos pelos deputados mostram que várias outras Hotrans para vôos da TAM que passam por Congonhas permitem o uso de aviões com 162 assentos de passageiros. As Hotrans que permitem 174 lugares são para vôos que pousam ou decolam em Guarulhos e outros aeroportos do País. “Se a Hotran autoriza o vôo com 162 assentos, por que a TAM estava voando com 174 assentos de passageiros ocupados? E, se houve mudança na configuração da aeronave, onde está o registro dessa alteração?”, cobrou o deputado Vic Pires Franco (DEM-PA).

Documents collected by lawmakers show that various other Hotrans for TAM flights into Conghonas also specify aircraft with 162 seats. Hotrans permitting 174 seats are used for flights landing or taking off in Guarulhos and other Brazilian airports. “If this Hotran authorized a flight with 162 seats, why was TAM flying with 174 passenger seats occupied? And if there were changes to the configuration of the aircraft, where are the records of those changes?” asked federal deputy Pires Franco (DEM-Pará).

Para o parlamentar, mesmo que o número de passageiros não tenha ultrapassado o peso máximo do avião e não tenha causado o acidente, a confusão mostra a falta de clareza nas autorizações de vôos.

In the lawmaker’s view, even if the number of passengers did not cause the aircraft to be overweight and did not cause the accident, the mix-up is indicative of the lack of clarity in flight authorizations.

The Defense Minister, Jobim, and the Minister of the Casa Civil, Rouseff, have already made a great deal of noise about overbooking, overcrowding, and the like as a symptom of disregard for the rights of the consumer.

The question being, if this factoid does not bear directly on the fact that 199 people died, WHY IS IT FRONT-PAGE NEWS?

A TAM reiterou que o A320 acidentado pousou com 62,7 toneladas, abaixo do limite máximo de peso, de 64,5 toneladas. A Assessoria de Imprensa da companhia afirmou que provavelmente houve uma alteração na Hotran quanto ao número de assentos para o vôo 3054, mas explicou que não foi possível localizar o registro dessa mudança ontem. A Anac informou que esse tipo de mudança na configuração dos aviões é comum.

TAM insisted that the A320 landed with a weight of 62.7 [metric] tons, below the maximum of 64.5 tons. The company’s press office said that the Hotrans was probably altered with respect to the number of seats, but explained it was not able to find the records of that change yesterday. ANAC said this type of change in the configuration of aircraft is common.

Vic Pires Franco levantou dúvidas sobre o uso de lugares reservados aos tripulantes por funcionários da companhia que não estavam em serviço. A TAM confirmou que havia 11 lugares para a tripulação: 6 ocupados por pilotos e comissários em serviço e 5 ocupados por funcionários que viajavam como passageiros. No total, 19 funcionários da companhia viajaram como passageiros.

Pires Franco raised questions about the use of seats reserved for crew members by off-duty TAM employees. TAM confirmed that 11 seats were occupied by crew: 6 reserved for on-duty pilots and cabin stewards and 5 for TAM employees traveling as passengers. In all, 19 TAM employees were traveling as passengers.

I believe this is what airline employees call “dead-heading.”

What does the gentleman from Pará propose TAM do? Force its employees to travel on one of its competitors at their own expense?

O registro da autorização do vôo 3054 encaminhado ao deputado Vic Pires, que está na base de dados da Anac, é da Hotran 00021105. Prevê a saída de Porto Alegre às 16h55 e o pouso em Congonhas às 18h26.

The authorization for Flight 3054 sent to Pires, which was in the ANAC database, is Hotran No. 00021105. It calls for a takeoff from Porto Alegre at 1655 hours and a landing at Congonhas in São Paulo at 1826.

Como o deputado recebeu as informações extra-oficialmente, o relator da CPI, Marco Maia (PT-RS), pediu que os documentos fossem encaminhados por Vic Pires oficialmente à comissão, para que possam ser cobradas informações da TAM e da Anac sobre o assunto.

As the gentleman from Pará received this information through unofficial channels, the relator of the congressional inquiry, Marco Maia (PT-Rio Grande do Sul) asked Pires to submit the documents officialy to the CPI so that TAM and ANAC could be questioned on this matter.

Wake me when it’s actual news and not just a matter of handing the megaphone to one of your hysterically virginical political cronies.

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