Brazil: “Intensify Modernization” After Air Disaster, Says Squid


“Air Force, Inc. — what happens on the ground while you are flying”: Argentine documentary sells itself as sort of an “Unsafe at Any Speed” for Argentine air travel, and accuses Air Force generalissimos of corruption. The Kirchner government took civil aviation away from the military, so Brazil, as I read, is the only major air-traffic operations zone in the world still run as a black box by coronelissimos under cover of “national security.” And, as the Brazilians say, deu que deu.

Não há palavras para confortar os parentes nesta hora, diz Lula (Estado de S. Paulo): “There are no words to comfort the relatives” of crash victims, says the Brazilian president.

Or so the Estadão metro daily headlined its coverage

Which is a bit like headlining coverage of Bush’s Iraqi “yellowcake” state of the union address with “Bush asks God to bless America.”

Candidate headlines based on what President Squid actually said:

  1. São Paulo will get a new airport
  2. Civil aviation authority to be strengthened, military role diminished
  3. “Intensified modernization” of air traffic control

The top headline on Globo’s G1 news portal was not the measures announced by the government, but “foreigners are afraid to fly in Brazil,” slapped atop a few man in the street interviews at the athlete’s village the Pan-American Games.

Among the measures announced by the government, from the text of Squid’s speech:

1 – Mudança do perfil operacional do Aeroporto de Congonhas, com diminuição do número de vôos e restrição ao peso das aeronaves. Embora Congonhas atenda a todas as normas internacionais de segurança, isso não basta. Como o Aeroporto foi cercado por todos os lados, pela cidade de São Paulo, ele precisa obedecer a medidas de segurança ainda mais severas. Congonhas deve ser um aeroporto voltado para a aviação regional e ponte aérea. Não pode mais ser um ponto de distribuição de vôos, conexões e escalas, como vinha acontecendo. Essa missão na área de São Paulo deverá ser atribuída a Guarulhos e Viracopos.

1. Change the operational profile of the Congonhas airport, lowering the number of flights and restricting the weight of aircraft. Though Congonhas complies with all international safety standards, this is not enough. As the airport has come to be surrounded on all sides by the city of São Paulo, it needs to object even stricture safety standards. Congonhas should be an airport dedicated to regional air travel and the [Rio-Sampa] air bridge. It can no longer be a point of distribution for flights, connections, and layovers, as it has become. This mission in the São Paulo area should be assigned to Guarulhos and Viracopos.

Headline: “Lula tells Air Force it is not running its black-box air travel system right.”

Compare Brazilian Air Force: “We Don’t Need No Stinkin’ Oversight!”

2 – Fortalecimento da Agência Nacional da Aviação Civil, a Anac, para que atue mais efetivamente em defesa dos interesses dos usuários do sistema nacional.

2. Strengthening ANAC, the National Civil Aviation Agency, so that it can act more effectively in defense of the interests of users of the national air-transportation system.

3 – Intensificação das medidas de modernização do controle de tráfego aéreo.

3. Intensification of modernization measures for air traffic control.

Translation: Replace Air Force sergeants with well-paid, well-qualified civilian professionals.

4 – Definição, em 90 dias, do local da construção de um novo aeroporto na região de São Paulo.

4. Define, within 90 days, a location at which to build a new airport in the São Paulo area.

Real estate speculators, start your engines!

5 – Exigência de que as companhias aéreas tenham sempre, de sobreaviso, em regime de contingência, aeronaves e tripulações para ser acionadas em caso de necessidade.

Lula hammered on the notion that the hysterical virgins should shut up because the adults are talking now — a point previews by Lulablogger in chief Zé Dirceu (Zé on Molten Death from Above: “Hysterical Virgins, Quit Screaming; The Adults Are Talking Now”).

No momento em que anuncio estas medidas, peço serenidade a todos os brasileiros. Nosso sistema aéreo, apesar dos investimentos que fizemos na expansão e na modernização de quase todos os aeroportos brasileiros, passa por dificuldades. E seu maior problema hoje é a excessiva concentração de vôos em Congonhas. E é isso que precisamos resolver imediatamente. O nível de segurança do nosso sistema aéreo é compatível com todos os padrões internacionais. Não podemos perder isso de vista.

[tktktktk]

Na apuração dos fatos, estamos trabalhando com rigor e serenidade, sem precipitações. Rigor para conhecer a verdade. Serenidade para não cometer injustiças. Da mesma forma que não podemos ficar impassíveis perante a dor e os riscos à segurança dos brasileiros, não podemos tomar atitudes precipitadas.

[tktktktk]

Com as medidas que anuncio hoje e com outras providências que o governo irá tomar nos próximos dias, tenho certeza de que o nosso sistema aéreo voltará a se adequar às necessidades do País. Quero expressar, em nome de todo o povo brasileiro, meus agradecimentos aos bombeiros, à polícia, à Defesa Civil e aos funcionários do Instituto Médico Legal de São Paulo, que vêm trabalhando duramente nos últimos dias.

First comment in the queue — the Estadão has a new (farily bad)Web site design, including a comments queue for each article.

“Eu tenho vergonha do Governo Lula, do Senado e da Câmara dos Deputados” esse será o adesivo que usarei hoje em meu carro, até que outras manisfetações [sic] contra esses incompetentes e corruptos sejam organizadas.

[tktktktktktktktk]

The comment is anonymous.

It really does seem that there is a slow changing of the guard in Brazil’s military, from alumni of the School of the Americas “how to fry a commiesymp with a hand-cranked field telephone” seminars to a generation that would rather be receiving something more like a West Point education — from Aristotle to zero-sum game theory — and applying it to Planet Brazil.

You really do meet a lot of Brazilians whose biggest embarassment is that their journalism, their engineering, and their political readerships project the idea that Brazilian civilization lacks human resources that are rich in modern rationality, professionalism, technical capability and meritocratic notions of allocation wetware where it will do the most good.

It does not.

Brazil has many such people.
What remains to be done in many parts of Brazil is simply to identify these people, develop their potential, and put them in charge of running things.

More power to ’em, I say.

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